سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

با اینکه به‌نظر می‌رسد رعایت حجاب اسلامی دغدغه جدی مسئولان است اما رعایت این اصل در اداره‌های دولتی دارای نقص‌های جدی است تا آنجا که مسئولان زیادی خواستار رعایت حجاب در مراکز دولتی شده‌اند.

گوشزدهایی که از زبان بسیاری از مسئولین دولتی درخصوص رعایت حجاب در اداره‌های دولتی می‌شود نشانگر این است که دولت هنوز نتوانسته در بدنه‌ اصلی‌اش، رعایت حجاب را آنطور که بایسته و شایسته است اجرا کند. این روزها شاهد سختگیری‌هایی برای رعایت حجاب در سطح خیابان‌های شهر هستیم، ولی آنچه ضروری به‌نظر می‌رسد این است که رعایت حجاب در سطحی قابل‌قبول می‌بایست از اداره‌های دولتی آغاز شود و پس از اجرای آن، دولت تصمیم بگیرد تا برای تسری رعایت حجاب به دیگر مناطق از جمله خیابان‌های شهر برود.

وزیر کشور گفته است که طرح عفاف و حجاب از اداره‌های  کشور آغاز می‌شود. مصطفی محمدنجار اوایل اردیبهشت ماه با اعلام اینکه اجرای این طرح با تشکیل 6 کارگروه آغاز شده است، نقطه اجرای عملیاتی طرح را، اداره‌های کشور عنوان کرد اما این وعده وزیر کشور تاکنون محقق نشده است.

او با تأکید بر‌ اینکه اجرای این برنامه از سوی رسانه ملی و با توجه به فرهنگسازی در این زمینه و نیز توجه به مد و لباس اجرا خواهد شد گفته بود: مردان نیز مشمول این طرح می‌شوند.

به گفته وزیر کشور، این طرح از سال گذشته نیز در جریان بوده و ستاد صیانت از حقوق شهروندی با همکاری سازمان‌های مختلف این موضوع را پیگیری کرده‌اند و این طرح سبب تقویت باورهای اسلامی در کشور خواهد بود.

امام جمعه موقت تهران نیز بر اجرای طرح حجاب و عفاف در اداره‌های دولتی تأکید کرد. آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به بحث عفاف و حجاب در جامعه، در توصیه فرهنگی و اخلاقی به دختران و پسران خطاب به جوانان گفت: اسلام و انقلاب با این عظمت، در برابر امواج پریشان آخرالزمانی پیش می‌رود. شما پیرو پیغمبر(ص) و همراه با فاطمه(س)باشید، این چه وضع حجاب است؟ مراقبت و مواظبت کنید.او خواستار اجرای برنامه‌های فرهنگ حجاب و عفاف در دانشگاه‌ها و اداره‌های دولتی شد. امامی کاشانی گفت: مسئله عفاف و حجاب باید از دولت و در وزارتخانه‌ها و اداره‌ها  شروع شود و سپس درخصوص سایر نقاط نیز تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی افزود: باید در زمینه اجرای طرح عفاف و حجاب، دولت را یاری دهیم و دولت نیز باید این اقدام را اول از سازمان‌ها و اداره‌های  خود شروع کند.حجت‌الاسلام «غلامرضا حسنی» امام جمعه ارومیه نیز در خطبه‌های نمازجمعه این شهر خواستار رعایت حجاب اسلامی از سوی زنان شاغل در اداره‌ها شد. وی گفت: دولت مکتبی، باید طی یک بخشنامه خانم‌های شاغل اداره‌ها  را مکلف به رعایت حجاب اسلامی کند.

دسیسه دشمنان

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی نیز با ابراز تأسف از رواج بدحجابی در برخی شهرهای کشور، خواستار اجرای طرح عفاف و حجاب از اداره‌ها، ارگان‌ها و نهادهای دولتی شد.
بنابر آنچه در خبرگزاری رسا منتشر شد‌، آیت‌الله العظمی  سید محمد علی علوی گرگانی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در دیدار شماری از افسران قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌، با اشاره به رواج بدحجابی گفت: متأسفانه بعضا مشاهده می‌شود افرادی که در رسانه ملی حضور می‌یابند چندان حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند که این موضوع به ترویج بدحجابی کمک می‌کند.

وی خواستار برنامه‌ریزی لازم مسئولان و دستگاه‌های مختلف در برگزاری همایش‌ها و سمینارها شد و ابراز داشت: نباید از رسانه‌ها و رسانه ملی ما برنامه‌هایی پخش شود که ضدیت با مسئله عفاف و حجاب را ترویج کند.آیت‌الله العظمی  علوی گرگانی با بیان اینکه رعایت حجاب ابتدا می‌بایست در نهادهای دولتی اجرا شود ابراز داشت: اگر قرار است حجاب در جامعه رعایت شود، ابتدا باید در رسانه‌ها و رسانه ملی و همچنین نهادهای دولتی و اجرایی به این امر اهمیت داده شود.

تأکید بر ضرورت رعایت حجاب در دستگاه‌های دولتی

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است: طرح حجاب و عفاف باید مستمراً و به‌صورت عاقلانه اجرا شود و بر ضرورت حجاب و عفاف مخصوصاً در اداره‌های دولتی تأکید شود چرا که اداره‌ها، الگوی عفاف و حجاب در جامعه به شمار می‌روند. حداد عادل می‌افزاید: دانشگاه‌ها نیز ملزم به رعایت حجاب و عفاف هستند. اکثر دانشگاه‌های کشور دولتی هستند و حتی دانشگاه‌های غیردولتی هم به‌دلیل اینکه از دولت مجوز گرفته‌اند باید تابع ارزش‌های جامعه باشند که اجرای این امر مستلزم این است که همه در امر به معروف و نهی از منکر مراقب ارزش حجاب و عفاف در جامعه باشیم. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت: باید مستمرا و به‌صورت عاقلانه و با تدبیر بر ضرورت حجاب و عفاف مخصوصا در دستگاه‌های دولتی و اداره‌ها تأکید شود تا این دستگاه‌ها الگوی عفاف و حجاب برای جامعه شوند.

برنامه‌ریزی در دولت

تمامی بزرگان معتقد‌ند که آغاز طرح عفاف و حجاب باید از خود دولت باشد اما برنامه‌ریزی دولت برای ترویج حجاب در کشور ظاهرا به سطح خیابان‌ها منتهی شده که هر سال شاهد اجرای آن در سطح شهرهای بزرگ هستیم. در همین ارتباط مدتی پیش از سوی یکی از مسئولان نقطه نظر عجیبی  انتشار یافت، او گفته بود که در کجای قرآن و در کدام آیه گفته شده‌است که حجاب الزامی است؟ اگر این نکته مورد قبول مسئولین دولتی باشد می‌توان حدس زد چرا حجاب در برخی از اداره‌ها  جدی گرفته نمی‌شود و اگر نیست(که امید است اینچنین باشد) باید پرسید با وجود خواسته‌های مطرح شده درباره حجاب چرا این امر در اداره‌ها و سازمان‌های دولتی جدی گرفته نمی‌شود؟

یک سوزن به‌خود

گروهی از نهاد‌های مسئول در حالی علیه بدحجابی در خیابان‌های شهر بسیج شده‌اند که هنوز اما و اگرهایی درباره اجرای حجاب در مراکز دولتی وجود دارد و با وجود آنکه مشخص است برخورد با بد‌حجابی در خیابان‌ها در حوزه مسئولیت کیست اما اینکه کنترل بد‌حجابی در اداره‌ها را چه کسی باید مدیریت کند شبهاتی وجود دارد. اگر دولت واقعا در پی رفع بدحجابی است باید از خود شروع کند؛ حکایتی شبیه اینکه یک سوزن به‌خود و... .

کد خبر 109216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز